Függünk

2009.11.04. 18:01

Mindenkinek vannak időszakai, amikor majd' megbolondul dolgokért, legyen az egy film, egy énekes vagy egy könyv - ám ezek a rajongások egy idő után csillapulnak. Az alkohol, a cigi, ezek már keményebb témák... De mi van a számítógéppel?

"A függőség szót a ragaszkodás, hozzászokás, szükséglet értelemben használjuk" - írja a Wikipédia. Pedig a computerhasználat nem szükséglet, maximum az azzal foglalkozó emberek számára. Az elmúlt tíz évben a számítógéphasználók száma mégis a 4,5-ére emelkedett. Elég jelentős szám, nem igaz? És a legtöbbjük valószínűleg fiatal, tizenéves, akiknek újdonságot jelent az internet és világa. Ahogy egyre többet használják és megismerik, szinte megnyílik előttük a világ: szervereken játszhatnak, beszélgethetnek a barátaikkal - vagy éppen idegenekkel. Ami persze nem baj, hiszen szórakozási lehetőség és segíti a kapcsolattartást az ismerősökkel.
Valamilyen úton-módon azonban megnyúlik a monitor előtt töltött idő, mígnem az a tanulás, a valódi emberi kapcsolatok rovására megy. Mégis miért?
Néhány feltevés, szerintem mi okozhatja ezt:

1. feltevés - Másik én
Sok gyerek, aki nem tud kiteljesedni az iskolában vagy társai között, az internet világába menekül, ahol "mégegy ént" alakíthat ki. Kiír valami jól csengő nevet a sajátja helyett, talán még a korán és elmondott kinézetén is változtat, ám a legnagyobb változás a személyiségében van. A való életben lehet egy halkszavú, csendes gyerek, de a gép előtt szókimondó, bunkó és "menő".
Az is előfordul, hogy az adott személy teljesen "elfejeti" az igazi személyiségét, már csak az interneten tud kiteljesedni, annyira hozzánőtt az a kitalált, valójában nem létező alteregó.

2. feltevés - Kapcsolattartás
Míg nem volt internet, ott volt a telefon és az írott levél hogy üzenjünk, de ezt ma már megkönnyítette az e-mail. Csak beírjuk az üzenetet és a címzettet, enter, már megy is a levél. Még egyszerűbb változat az msn, ahol online beszélhetünk a partnereinkkel, egy-egy beszélgetés akár órákig is elhúzódhat. És nem valószínű, hogy csak egy emberrel fogunk beszélni.

3. feltevés - A játék
World of Warcraft, Counter strike, Metin 2 - csak néhány az internetes játékok közül. Olyan mint a körhinta: ha egyszer beszállsz, onnantól nehéz kiszállni. A napi rutinná válik, hogy fellépsz az oldalra és játszol, hajt a versenyszellem hogy megdöntsd a rekordokat vagy éppen csak legyőzd az egyik ismerősödet. Ráadásul miközben gyilkolászod a zombikat, pókokat vagy ki tudja miket, megnő az adrenalinszinted, így a gyors nyerés könnyen örömet okoz.

4. feltevés - Kényszervásárlás
Manapság egyre több a boltkóros, és nem csak a nők körében. :) Próbálnak leszokni, általában úgy, hogy ki sem mozdulnak a házból, így nem találkoznak össze a csábító kirakatokkal. Itt jön szóba az számítógép: az internetes vásárlás gyors, szinte fel sem tűnik hogy megvettél valamit, hiszen csak rákattintasz a "Kosárba vele" gombra - olyan érzés, mintha nem is költöttél volna rá pénzt. Akkor a legkellemetlenebb, mikor mínuszba vált a bankszámla egyenleg.
 

Ez persze csak az én véleményem, sokkal több és összetettebb okai is lehetnek - egyénenként változik. Az internettel semmi gond nincs, csak ne vigyük túlzásba, hogy a fél életünket ott töltjük. Egy biztos: a való élet sokkal szebb!;)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://firkaszok.blog.hu/api/trackback/id/tr691499907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása